کد خبر: ۴۱۶۰۲
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۹
خودروکار گزارش می دهد

ضرورت حذف قرعه کشی با کاهش اختلاف قیمت کارخانه و بازار

در حالی بر حذف شیوه قرعه کشی خودرو به دلیل کاهش فاصله قیمت کارخانه و بازار تاکید می شود که پیش از این نیز کارشناسان بر عدم اجرای این مدل از فروش تاکید کرده و آن را فتح بابی برای ورود دلالان به بازار خودرو عنوان کرده بودند.
به گزارش خبرنگار خودروکار، طرح قرعه کشی خودرو که به دنبال افزایش تقاضا و همچنین ثبت رکوردهای جدید قیمتی در بازار خودرو از سوی ستاد تنظیم بازار و کمیته خودرو و با هماهنگی شورای رقابت و سازمان حمایت پیشنهاد و از خرداد ماه عملیاتی شد، این روزها و با کاهش فاصله قیمت کارخانه و بازار از هدف اولیه خود دور شده به طوری که عنوان می شود با تداوم روند کاهشی قیمت ها، اجرای این طرح چندان توجیهی نخواهد داشت.

از ابتدای اجرای این طرح ایرادات بسیاری به اجرای این طرح وارد بود و در حال حاضر نیز عنوان می شود که اجرای طرح خرید خودرو بر اساس قرعه کشی، جز آشفتگی و افزایش قیمت در بازار دستاورد دیگری نداشته است. هرچند از ابتدا کارشناسان کاربلد این حوزه، شکست این طرح را پیش بینی کرده بودند اما با این حال با اصرار بر اجرای آن از سوی متولیان و همچنین شورای رقابت، شاهد ورود تعداد زیادی از واسطه ها به عرصه خرید خودرو بودیم به طوری که در نخستین دور از طرح فروش فوق العاده که برندگان آن با سیستم قرعه کشی انتخاب شدند، بیش از 7 میلیون نفر نسبت به ثبت نام برای خرید خودرو اقدام کرده بودند درحالیکه در سال قبل در بیشترین حالت، کمتر از ۵۰۰ هزار تقاضا برای ثبت نام در طرح فروش فوری وجود داشت و به سادگی امکان ثبت نام در طرح های پیش فروش یک ساله وجود داشت.

کارشناسان این حوزه معتقدند که اجرای سیستم قرعه کشی، خرید خودرو برای مصرف کنندگان واقعی را تبدیل به آرزو کرده و تنها به افزایش واسطه گری، افزایش تقاضای کاذب و افزایش قیمت های پی در پی در بازار دامن زده و احتمال موفقیت در خرید خودرو در کارخانه را برای عموم مردم کاهش داده است. 

رهن سند خودروهای پیش فروش شده و افزایش مشکلات قضایی در اثر معاملات خودروهای سند در رهن نیز از دیگر چالش هایی است که اجرای طرح قرعه کشی خودرو به آن دامن زده است. 
احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان پیش از این نیز در گفت و گو با خبرنگار خودروکار این روش را عاملی برای ایجاد رانت و فساد عنوان و اظهار کرده بود، افرادی که بلد هستند سیستم قرعه کشی را دور بزنند، این کار را به راحتی انجام خواهند داد این در حالیست که زمینه برای دور زدن قانون فراهم است.

وی عنوان کرده بود که 80 درصد ثبت نام کنندگان خودرو سرمایه گذار و 20 درصد نیازمند واقعی هستند، بنابراین باید اجازه داد خودرو در حاشیه بازار به فروش برود که می‌توان از تجربه دهه 70 استفاده و خودرو را تک نرخی کنیم.

امرالله امینی،کارشناس صنعت خودرو نیز در گفت و گو با خبرنگار خودروکار، با رد این مدل از فروش اظهار می کند: دلیلی بر اجرای این شیوه از فروش به ویژه در شرایط فعلی وجود ندارد و خودروساز باید با افزایش میزان تولید، عطش بازار را بخواباند این در حالیست که این مدل از فروش ، تنها به افزایش تقاضا دامن می زند.

وی می افزاید: در بازاری که خودرو تبدیل به کالای سرمایه ای شده انجام چنین اقداماتی تنها به التهاب بازار دامن می زند ضمن آن که اکنون با رکود فعلی بازار، قیمت کارخانه و بازار به ویژه در برخی از خودروها به شدت کاهش یافته که این امر ضرورت حذف قرعه کشی را بیش از پیش کرده است.

به گزارش خودروکار، در این شرایط که همه از اجرای این طرح گلایه مند بوده و فاصله قیمت خودرو و کارخانه به کمترین میزان رسیده، لازم است نسبت به بازنگری در اجرای دوباره این طرح اقدام شود.


انتهای پیام/ 

روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار